torsdag 25 september 2008

Skapar nog stor oro

Igår låg jag där i soffan och tittade på TV och hamnade på Uppdrag Granskning. Det handlade om äldrevård och mediciner - fruktansvärt inslag. Men vad värre är väl alla som såg detta och har anhöriga som medicinerar och ligger/sitter som paket - är de felmedicinerade? Jag tror det skapar väldig oro idag och att frågorna blir många runt om i Sverige. Själv har jag reflekterat över det eftersom jag arbetar med äldre. Många mediciner är det OCH hur ska t ex en helt novis som mig eller undersköteskor kunna ändra eller tycka om detta?

Medicin tog 11 år av Gullis liv. I nära elva år var Gulli Johansson vilse i tiden. Hon blev sängliggande och hjälplös. En dag då hon inte tog medicinen skulle de låta henne dö. Men så en dag hände något häpnadsväckande. Hon kvicknade till och kunde börja pussla samman alla förlorade år - år som en felaktig medicinering berövat henne.

Inga kommentarer: