måndag 29 september 2008

Reflektion

Jag är van att vara kreativ och kan ta i också om det behövs. Jag har alltid varit med hemma och hjälpt till. Både vad det gäller pappas små projekt som mammas. Vi har byggt hus, gjort inredningar till att bygga bryggor, satt flundrekrok, målat hus och och tusen andra små projekt + att pappa och jag arbetat ihop i nästan tio år, där han lärde mig allt från grunderna. Min mamma har också alltid varit pysslig och där har jag fått det där som gör att det är viktigt att känna sig välkommen hem och hur otroligt viktigt det är att sätta sig ner och prata om dagen och vad den fört med sig. Med allt i bagaget försöker man sedan själv skapa sin lilla trygga familj. Det jag inte visst var mycket. Mina referenser var mina föräldrar och så fel det blev med facit i hand. Jag var naiv helt enkelt. Inget jag ångrar men man kan ju undra varför man inte visste bättre?

När jag gifte mig så hade jag bara min pappa att referera till och nu inser jag att det var otroligt naivt av mig. När jag insåg att min man inte kunde göra någonting händigt, inte ens sätta upp en lampa eller vad fan som helst, utan att det skulle ta hela dagen eller blev fel. Jag kunde helt enkelt inte förstå att någon inte kan lära sig heller för så var det. Hur mycket han än ville så gick allt åt helvete och det var väldigt frustrerande då jag fick göra allt i vårt då redan köpta hus. Många gånger fick jag ta över det han inte klarat av och ja, nu i efterhand kan jag se att jag nedvärderade honom för att inte klara saker. Men jag visste inte bättre. Barnen har pysslat och vi har fixat och de har klarat av saker bättre. Även de har varit med morfar och sågat, staplat, målat, renoverat båtar mm. Så det gjorde inte så mycket när jag väl förstod att han - min man hade tummen mitt i handen. Men om han hade kunnat kompenserat upp det med annat skulle jag kanske kunnat uppskatta honom - men det hade han inte. Nåväl, det är över men jag reflekterade över det igen i fredags natt vid mitt nattliga samtal och med ett sting i hjärtat faktiskt över att mitt äktenskap blev som det blev.

Nattsuddaren berättade om olika saker han gjort och byggt, varit i skogen osv och jag kan bara konsta att det är en otrolig viktig egenskap om jag ska träffa någon i framtiden. Jag vill ha någon som kan vara händig och det är otroligt sexigt också =D

Inga kommentarer: