tisdag 16 september 2008

Jobba natt?

Mycket är konstigt när man kommer in i nya verksamheter. Inatt var första natten jag "jobbade" på favostället.

Men då är min fråga: Jobbar man natt eller gör man så lite som möjligt på ett nattpass?

Jag var inställd på att "jobba" natt, men där hade jag fel. Ingenting mer än det man skulle göra skulle utföras och meningen var att man skulle fördriva tiden på soffan, i stolen, dricka kaffe, läsa tidning mm

Jag var ju lika pigg som när jag ska jobba dagen! Det är klart att vårdtagarna är ju inte vakna, men det finns ju mycket man kan göra ändå som skulle underlätta mycket för dagpersonalen och som kunde gynna vårdtagarna dagtid, då de kunde få mer egentid med promenader, samtal osv - det man inte hinner för man ska göra annat ibland.

Vad säger du soppläsare - vad är meningen? Ska man jobba eller slappa?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är klart att man ska jobba, speciellt om det underlättar för dagpersonalen. Visst ska man få ta rast och vila även på natten men jobba ska man oavsett arbetstid. Sen har vi ju alla bättre och sämre "dagar" (nätter).

Woman soup sa...

Hej Kaiza, vad kul att du tittar in!

Tack för din kommentar och skönt att höra din inställning :)

hondjuret sa...

När jag jobbade natt på en gruppbostad för utvecklingsstörda brukade jag baka och städa. Ibland stryka - fast det är inte min favoritsysselsättning direkt. Men det blir för segt att bara dricka kaffe, lösa korsord och glo på teve...

Woman soup sa...

Hondjuret - precis. Jag tycker det är härligt och ofta är man otroligt effektiv när man får gå där och tro att man är ensam i hela världen som är vaken. Jag hade gladeligen tvättat, manglat, städat och t o m bakat....