måndag 26 januari 2009

Friskt vågat...

Mycket dumt har flera sagt men jag har inte varken haft lust eller råd att köpa en ny nyckel till bilen. Alltså, i två år har jag haft bilen olåst och det har ju faktiskt inte hänt något... Men nu fick det väl vara nog då inte ens förardörren gick att stänga, man kan ju inte parkera i stan med dörren på glänt =)) Jag är bara användare och vet ingenting om bilar och jag vill inte heller. Två stycken har tittat på bilen och den senare fixade att jag i alla fall kunde stänga dörr...len. Åkte ut till märkesverkstaden och skulle köpa en ny nyckel, nu då.... 750 kr!!!!! men det finns ju inget annat att göra. Efter att ha suttit där och väntat i nästan en timme så konstaterade de att det inte fungerade mer än till dörrarna. (detta visste ju t o m jag ) alltså behövde jag bara betala hälften =)) Ibland känns det som om man kan ändra faktum. 350 kr var mer humant tycker jag och det kändes bra att äntligen kunna låsa bilen...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tur! Men du... Hade du ett recept på dina små semlor? ;-)

Woman soup sa...

Hej Got2b, jag är inte så mycket för recept men jag ska försöka komma ihåg...

50 g torrjäst
100 g smält smör
3 dl mjölk
ca 2 tsk stött kardemumma
1/2 tsk salt
1 tsk hjorthornsalt (eller hur det nu stavas)
ca 10 dl vetemjöl

Smält smör och häll i mjölken. Slå det över jästen. I med det andra och sist vetemjölet arbetar jag i tills den släpper bunken. Låt jäsa i ca en halvtimme. Ta upp degen och knåda till den. Gör små bullar och låt dem jäsa på plåten i en halvtimme till. Pensla med ägg och grädda i ca 225 grader tills de får fin färg.

Sedan blandar jag mandelmassa och grädde så det blir lite lös massa och sedan på med grädde. Strö över med floursocker....

Hepp... tror inte jag glömde något =) Lycka till, låt mig höra hur de blev.

Woman soup sa...

Vill du göra egen mandelmassa så får du recept här också =))

Det blir ca 1/2 kg.

4 dl mandel, 4 dl florsocker och äggvita.

Skålla mandeln och skala. Mal den och häll i florsockret efter och kör den igen i mixern eller vad du har. Tillsätt sedan äggvitan lite i sänder och arbeta till en massa på bordet. Massan ska vara seg och smidig när den är klar.

Lätt som en plätt =))