söndag 19 oktober 2008

Nu snurrar det i skallen

och jag är ursinnig. Har ju skrivit mycket om mina turer med dottern men nu är jag intill skogstokig. Jag försöker ha en dialog med min dotter om det mesta, för jag vill att hon ska kunna prata med mig om allt. Senast kom vi överens om att visa varandra mer respekt osv...

Idag kom nästa bakslag som egentligen inte är hennes fel. Jag vet att hon ligger med sina pojkvänner och hon har kondomer på sitt rum. Vi har pratat helt öppet om det som kommit upp osv. Jag har frågat om hon velat ha P-piller, men det har hon avvisat. Hon känner sin mamma och jag tycker inte det är OK att stoppa i sig vad som helst, man ska "veta" vad man gör osv. Med vetskapen om detta så har hon undanhållit att hon i 4 månader ätit P-piller.

Jag bara undrar vad jag har att säga till om? Nada tydligen. Men vad som är det mest anmärkningsvärda nu när vi pratat om det är att de får P-piller utskrivna från ungdomsmotagningen UTAN att göra någon som helst undersökning. Ett blodtryck är vad de gjort. DETTA GÖR MIG SÅ FÖRBANNAD att jag nästan löses upp i molekyler, så arg blir jag.

De får äta P-piller i 9 månader och sedan måste de göra en undersökning. Jag tog upp FASS och vi läste ingenom allt lite snabbt för att få en överblick på VAD det är i tabletterna och vad de kan ha för biverkningar OCH där räknades upp A4-upp och ner vad som kan påverka OM man har sjukdomar i släkten. VAD sa du då frågade jag henne? NEJ de visste hon inte OCH de hade INTE ställt alla de frågorna som enligt FASS är viktigt att utröna före man börjar ta tabletterna.

Nu är det så att min dotter är 16 år OCH jag som förälder försöker göra allt rätt. Alltså, ingen alkohol, inga droger, sköta sig, äta rätt, curling, curling, curling....... MEN nu har alltså kommunen/landsting rätt att proppa min dotter full med Östrogen UTAN min vetskap. Äter man en tablett kan man väl äta andra? Steget är väl inte så farligt att ta annan medicin eller droger....eller?

Vad som är mest anmärkningsvärt ÄR att de inte undersöker före de skriver ut. Man hör på radion och läser om Klamydia och andra könssjukdomar och dess exploderande framfart och hur viktigt det är att använda kondom. Jag har varit stolt över min dotter som visat mig att hon har förberett sig med kondomer både från oönskade graviditeter OCH könsjukdomar. VAD SÄGER DE TILL HENNE? Använd kondom vid 3 samlag sedan behöver du INTE använda kondom utan då räcker det med P-pillren!!!!!!!!!!!!!! Satan vad jag är ARG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Att p-piller ar absolut farligt om man har visst blodvärde och risk för blodproppar ÄR INTE LÄNGRE EN GISSNING - det är en SANNING och de har inte bemödat sig ta ett blodprov OCH heller inte gjort någon gynundersökning.

Är jag mamma och har ansvar för min dotters framtid eller vem har ansvar för henne? Hur kan det vara så att jag hålls utanför vad min dotter får för läkemedel före hon är myndig? Hur fan kan det vara så här? Har jag inte rätt att ta ställning om vilket läkemedel JAG vill att hon ska ha i sådana fall. Hon har ingen koll på vad vi har för sjukdomar i släkten OCH detta påverkar ju faktiskt enligt FASS vilket p-piller man ska välja.

Fy satan vad jag är ARG och jag kommer göra ett besök på ungdomsmottagningen i morgon - var så säker. Att de sparar in på provtagning och undersökning ska jag gå vidare med - var så säker.

Drabbas jag av hjärnblödning i natt, så vet ni varför denna bloggen upphört!

2 kommentarer:

hondjuret sa...

Fattar att du är arg!!!

Anonym sa...

Du, väldigt bra och fantastiskt skrivet, kan du inte skicka det till ALLA tidningar, kanske fler föräldrar som är förtvilade, förbannade. (Möjligtvis stryka den sista hjärnblödningbloggmeningen). jag skulle vilja ha in det där, överallt, att så många som möjligt ska få läsa det. Jag kan hjälpa dig att maila ut det, om jag får, om du vill. Ropen skalla, kondomer och korrekt INFO åt ALLA!!