torsdag 23 oktober 2008

Mesigt och ledande frågor

Så var vi där och Soppmamman tänkte bara känna in och prata där det var lämpligt. Vi hade kommit överens om att en undersökning skulle vara bra. När jag satt där kände jag mig väldigt uppgiven måste jag säga. Lyssnade och tankarna flög iväg. Redan när vi kom in förstod jag att mina åsikter inte var välkomna, så jag lyssnade och tänkte att hon får väl tala för det hon tror på.

Där sitter min dotter som är det finaste i världen och jag känner henne bättre än någon annan och där sitter kvinnan som alltså har medverkat till att min dotter numera stängt av sin ej utvecklade kropp med Östrogen. Den ena frågan efter den andra med ledande frågor och jag känner att det börjar krypa i kroppen av hennes flathet och smalt tänktande. Det enda hon fokuserade på var att förhindra graviditet. Jag kan hålla med om att det vore väldigt olyckligt MEN jag är van att tänka helhet, så även nu.

Fick säga att jag inte var emot P-piller MEN med tanke på tonårshormoner så är det ju svårt för mig som mamma att veta om det är normalt eller om det är pillerna som har negativ effekt på henne. Det sker ju t o m många självmord pga depressioner i samband med p-piller och det är ganska hög siffra bland unga flickor. "Då tycker jag att vi byter till ett annat piller, nu när jag hör detta" Mycket trovärdig människa!!!! *suck*

Motståndet bara kröp i kroppen på mig och jag tycker inte det är OK att "bara byta" prova sig fram, det tar emot att exprimentera sig fram. "Gratis" var ett ord som tydligen var av hög vikt också. Fick flika in att ska hon nu äta p-piller så är konstnaden inte något som är av vikt utan att man äter de som är mest lämpliga.

Någon undersökning behövde hon verkligen inte göra OM hon inte själv bad om det. Frågan kom inte heller och det var väl här jag bara bestämde att fortsätta tysta linjen och se vart hon skulle landa. Ett urinprov var OK för då kunde man testa klamydia. OK - Bra! När vi var färdiga kom slutligen frågan "skulle du vilja ha en undersökning?" och det ville hon, flickebarnet. Tack för det!

Att klamydia och andra könssjukdomar sprider sig och siffrorna stiger är inte så konstigt med den informationen de sprider. Man behöver nämligen inte använda kondom efter tre samlag. Nähe....tre samlag kan man väl ha på en kväll och nästa dag är det fritt fram - helt ofarligt? Gud så bra att man för ut denna information och tycker samtidigt det är konstigt att könssjukdomar ökar. Jag kan inte för mitt liv förstå varför man väljer dessa inriktiningar på ämnet? Är det inte bra att denna generationen ungdomar tar problemet på allvar för det är ju så att man kanske inte får två chanser i livet? En graviditet eller HIV? Ska dessa två sättas mot varandra?

2 kommentarer:

Anonym sa...

P-piller?!! Och vad är det för för på kondomer? De skyddar - tillsammans med det spermiedödande glidmedlet - mot oönskade graviditeter utan att ge hormonella biverkningar. Kondom är också ett utmärkt sett att förlänga förspelet, etc etc. Jag kan väl lägga till hygienaspekten också; det är inte bara bäbisar och Aids man kan drabbas av vid oskyddat sex.

Anonym sa...

Jag skaffade pessar när jag var 16, blev utskälld av en hårdhänt gynekolog som kallade mig gammaldags och efter i utvecklingen, men se det pessaret hände med i många år, och med lite komplement då och då, så vart det bra. åt p-piller i två omgångar, först 3 månader, sen ett år: resultat, jevlar vilka piller: tappade lusten totalt så nog funkade dom. Osedvanligt dum människa ni mötte.