söndag 29 mars 2009

Soppmor i vila

En ny upptäckt som jag gjort är att jag glömt hur man skriver för hand. Man skriver ju små lappar och ett och annat brev och vad det nu kan vara MEN i stort så skriver man ju på datorn och i ordbehandlingsprogram. Här på bloggen så skriver man ju och så kan man gå tillbaka, rader, fylla i, ändra här och ändra där om man nu vill att det ska bli bra (som jag sällan gör iofs) MEN den stora upptäckten var att när jag skulle skriva första tentan så har man ett annat tänk än när man skriver på datorn. Man går ju hur lätt tillbaka när man kommer ihåg saker och fyller i. Alltså att skriva med blyertspenna och sudd i högsta hugg gjorde mig lite ställd. Att tänka igenom allt från början för att inte verka lika vimsig som man är kräver att man funderar i förväg OCH DET är inte lätt när man inte ens förstått att man har ett problem.

Denna tentan var jag laddad med 5 blyertspennor och de vässade jag 5 gånger. Det blev sexton A4-sidor fullskrivna, till följd av kramp och ett långfinger som man kunde se var pennan tryckts mot. Läraren som rättar denna tentan får roligt om hon nu har minsta humor för jag fick på slutet göra massa tillbakablickar och fylla i det som kom fram efterhand.

Klarar jag inte denna tentan så ger jag upp för jag skulle inte vilja öppna boken en endaste gång till och det är helt säkert. Efteråt ekade huvudet som i ett vakum - helt tömd, helt slut och jag sov nog 3 timmar när jag kom hem.

Nu har soppmor gjort upp en studieplan så jag har mer koll på när jag ska tenta och att jag inte läser på 400% utan håller mig till 200% så kanske läget blir bättre med att hinna med att jobba och familj och vänner. *suck*

Fredagen blev mycket rolig med festligheter och glada vänner. Att sedan lördagen som skulle vara min "egendag" med mig själv inte utvecklade sig så, eftersom jag vaknade ännu en gång med dejten bredvid gjorde att eftermiddagen och kvällen bara blev under filt med TVen som sällskap - skönt.

Idag har varit en solfattig dag men jätteskön och minsta dotter och jag har varit på lite tur och även hälsat på familja på två ställen. Att jag inte är i fas med klockan känns och jag ska nu gå och lägga mig för att bara spela mitt nya tidsfördriv - hjärter. Det är sååååååå skönt att inte behöva ta in saker i hjärnan, utan bara ligga och spela....

I morgon är en ny vecka och då ska nya böcker öppnas, tvätt som ska tvättas och kanske en balkong som ska vårstädas. Har köpt lite nya fina blommor på torget och det dröjer nog inte länge förren man kan sitta där och plugga med lite vårsol.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jag gjorde också samma fasansfulla upptäckt när jag började skriva på ett nytt manus för något år sedan efter att uteslutande ha använt datorn tidigare. Det blev inte många rader förrän jag hade kramp i fingrarna (inte den vanliga typen av skrivkramp alltså).

Numera skriver jag alla mina romaner för hand allra först. Jag känner att jag blir mer diciplinerad i språket. På det viset undviker man att skriva alltför många ord i onödan.

Woman soup sa...

Mr Harold - det är ju det som är så bra när man skriver på datorn. Man bara stryker och får ner budskapet till det man vill säga med texten. I sydsvenskan får man bara kommentera med 500 ord och mina är alltid sådär det fyrdubbla, det blir en konst att få ner det till 500 ord... Men här på bloggen tänker jag aldrig så...här får orden flöda med stavfel, babbel och rent skitprat...oftast =))

Anonym sa...

500 ord?!! Det är ju hälften av vad censurspärren på PassagenBlogg tillåter!!! *flämtning*

Det gäller att välja dem med omsorg! Orden alltså.

Sagosessan sa...

Jag brukar läsa vad du skriver kära Kvinnosoppa.
Har dig till och med som favorit.

Känner igen mig i mångt och mycket, fast mitt liv ser totalt annorlunda ut.

hondjuret sa...

Är det länge sedan du pluggade? Tänker på det här med att läsa på till 400%. En van gammal räv läser inte ett ord mer än nödvändigt - men det är en konst som tar tid att lära sig...

Jag brukar också komma på en massa i efterhand när jag skriver för hand. Det får bli en massa konstiga asterisker och notsystem, eller, ännu värre, pilar hit och dit. Det ÄR synd om alla som rättar tentor tror jag.

Kul att höra att du är så duktig och att det går så bra för dig i alla fall!!!

Woman soup sa...

Sagosessan - vad kul att du gillar att titta hit =))

Jag ser att vi har något gemensamt när jag tittar in i din blogg =)

Hondjuret - När jag hittar koncentration så kan jag göra en veckas jobb på några timmar, men det är BARA när jag är tidspressad. Hmmmm