tisdag 10 mars 2009

Bestämd form

....alltså bidén (bilden). Nu läser jag om "Biden öppnar för talibansamtal - Samtal med Afghanistans mer moderata talibaner är en möjlighet för framsteg i landet. Det sade USA:s vicepresident Joe Biden efter samtal i Bryssel där han manat övriga Natoländer att utöka sin truppstyrka i Afghanistan." Ni förstår vad min första tanke var när jag läste rubriken och sedan blev nästa frågetecken...Moderata talibaner?! *suck* finns det olika sorter? (pack ihop dem...) När jag nu lärt mig att vice precidentent heter Joe Biden kan tankarna gå vidare till fenomenet "bidé".

Det konstigt är att jag vet egentligen inte hur en bidé används. Klart att jag förstår att den är för nedre hygien men vi har aldrig haft någon sådan hemma. Mitt första möte med en sådan blev besöken hos min moster som för övrigt var pedant. Man var tvungen att tvätta sig noga när man varit ute och lekt och då tvättade jag alltid fötterna i detta konstiga handfat för barn. Nä, ingen berättade för mig vad den användes till och sedan dess har jag inte funderat så mycket på det mer än att jag vet vad den egentligen är till för.

Nu undrar jag varför i allsin dar den inte är sittvänlig? Alltså varför förtäljer inte designen hur man ska sitta? Sökte på bilder och det framgår ingenstans på formen var rumpan ska vara för det verkar vara hårda kanter över lag. Fast en del var ju nästan runda som bollar också. De från 1800-tal eller tidigare såg ut som åttor - alltså med midja och då är frågan varför?

Skulle väl kunna sätta mig in i ämnet men tycker just nu att det är ganska roligt att spåna fritt. Den bilden jag valt sprutar ju vatten från botten.... Varför blev det ingen genomslagskraft på bidér i det svenska folkhemmet? Det skulle nog vara många kvinnor som hade gillat detta... Utformningarna på bidér tycks vara många och en del toaletter är utrustade med duschslang vid själva bakpartiet. Du soppläsare, har du någon erfarenhet av bidéer - dela gärna med dig!

Soppkramsgodnatt med ren rumpa utan tillgång till bidé. ;)

Inga kommentarer: