tisdag 11 november 2008

Vår heliga ko


Sveriges "heliga ko" måste vara alkohol och det är något som gör att det kryper i kroppen på mig. Jag är inte emot alkohol och jag förtär det oftast i lagom mängd men hur många är det som inte gör det? Vi känner väl alla någon där alkoholen har fört med sig stora problem och som har krossat många familjer och fina människor... Jag har en handfull nära som jag vet är beroende och till dem hör min pappa som "bara skåpsuper"....

Det var igår som jag ännu en gång nästan tappade hakan över "den heliga kon" som tydligen är så svår att prata om. På jobbet. Visst, jag tycker det är härligt att de gamla får ha sina flaskor och ta ett glas vin om de är sugna, det är ju så man vill att de ska få kunna leva sina sista år. Sätta en liten guldkant på tillvaron osv. MEN om man är sjuk, inte har provat in sina mediciner rätt osv. Om man uppenbarligen inte är kapabel att veta vad man gör eller kan kontrollera sin kropp utan behöver hjälp med precis allt...då kan det väl inte vara det första man vill att sina nära ska ha - alkohol? Jo, så är det och uppenbarligen så ska vi som jobbar bara finna oss i det! De andra boendena också som knappt vågar sig ut. Men detta ska vi inte prata om!!! Nähe?!? Far åt helvete, jävla anhöriga. De vill inte ta hand om föräldrarna MEN det första de gör är att ställa dit alkohol....

Kan Soppan hålla tyst - NEJ! Är det någon som vågar prata - NEJ. En hel jävla hop med kompetenta människor sitter i möte och berör inte problemet. Far åt helvete, jävla idioter! Jag tänker inte hälla i människan en enda droppe alkohol för att sedan få lyfta skiten i säng och både få torka skit och spyor.

Varför är alkohol en helig ko i Sverige?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det här var en bra fråga. Alkoholkonsumtion är ju tillåten eftersom det sker under ett ansvarsförhållande (det är t.ex. därför vi inet låter småglin få köpa ut sin sprit). Nu tvivlar jag på att vi skall införa en övre åldersgräns (vilket ändå inte hjälper eftersom nu är det "barnen" som köper ut åt de gamla, he, he) men däremot åligger det ju vårdnadsgivande instutition att fastställa regler för vad man får göra och inte göra som hyresgäst.

Jag har praktiserat på äldreboende, men jag upplevde aldrig några problem med fylleri hos de boende. Det låter obehagligt om det verkligen är så.

Anonym sa...

Heja och bra!
Jag vågar prata massa om det där!