söndag 23 november 2008

Hjärnsläpp Moderaterna!

Svinkallt, efter att varit ute en väldigt kort stund. Här måste köpas ny jacka för att klara vintern. Att frysa är nog det värsta jag vet - usch!

Vad som mer är usch och jag tänkte att det var ett skämt var nyheten om "svenskkontrakt" ett förslöag från Moderaterna som jag läste i SvD.

"De som invandrar till Sverige ska skriva på ett kontrakt om att de känner till svenska lagar, regler och värderingar. Och om inte överenskommelsen följs kan det bli konsekvenser i form av att bidrag ses över."

Att komma till ett demokratiskt land som Sverige med dess värderingar, lagar osv och behöva skriva på ett kontrakt att man skall följa dessa för annars dras bidragen in låter INTE i mina öron som ett land med demokratiska spelregler och öppet sinne. Nej det låter mer som något diktatorsland där människor tvingas inta roller. Om vi börjar tvinga människor att skriva på demokratiska regler lär inte Sverige vara så demokratiskt längre vad gäller yttrandefrihet osv.

Det är väl inte så konstigt att andra människor som inte levt här har andra värderingar MEN att tro att man genom ett kontrakt få dessa att inta våra värderingar måste vara ett STORT hjärnsläpp från Moderaternas grupp som arbetat fram detta.

Att få information när man kommer till Sverige är inte fel. Men det de borde försöka göra är att integrera dem i det svenska samhället så de får uppleva hur ett demokratiskt samhälle fungerar.

Att tvinga människor genom hot om uteblivet bidrag ser jag som.........vet i fan!

(Undrar om de har en arbetsgrupp där de förbereder ett kontrakt för svenska män att skriva under att man inte misshandlar kvinnor?)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varför hjärnsläpp ? Du som är kvinna har väl i synnerhet ett ansvar om att förmedla det ni kvinnor i Sverige har kämpat för i decennier ? Dvs jämlikhets kampen - det utgör väl en del av den svenska sk "själen" ? Kan det inte vara respektfullt att ta del av och åtminstone läsa på lite om detta ?

Diodfan sa...

"Att komma till ett demokratiskt land som Sverige med dess värderingar, lagar osv och behöva skriva på ett kontrakt att man skall följa dessa för annars dras bidragen in låter INTE i mina öron som ett land med demokratiska spelregler och öppet sinne."

Eh? Du vet alltså inte alls vad en demokrati är.

Vi har ju genom våran demokrati format ett samhälle med regler som är acceptabla att hålla sig inom, lagar dvs.

Du tycker alltså att de som kommer hit kan och t o m ska bryta mot våra lagar?

Woman soup sa...

Rickard

Jag vet vad en demokrati är och jag tycker att man ska följa Sveriges Rikes lag, dvs inte något så flummigt och som värderingar eller moral.

Som jag skrev är jag inte emot information, för de som kommer till vårt land.

Woman soup sa...

Anonym

Det är många som borde arbeta mer för kvinnors "lika rätt" i samhället.