fredag 18 september 2009

Elevbild slösar med resurser!

Ja, då var det dags igen för skolfoto och nu är jag än mer arg på detta företag - Elevbild. Ni vet säkert vad ett "paket" innehåller annars kan ni titta här. Klart att ungarna vill fotograferas men man vill ju inte tvingas köpa hela paketet som jag anser att man blir tvingad till. Företaget menar att man ska skicka tillbaka de foto man inte vill ha. Paketpriset gäller om man betalar inom 10 dagar.

Man kan då fråga sig varför företaget Elevbild för dessa köpavtal. Jo, människor idag är stressade. Den där räkningen som medföljer blir oftast bortglömd och man betalar inte på 10 dagar utan blir då fakturerad fullt pris för bilderna som är avsevärt högre.

De bilder man ska skicka tillbaka kanske ungarna redan hittat på att de vill ha så man åker på att behålla bilderna och det kan vara svårt att komma ihåg att returnera bilderna i tid. Det är mycket som krävs för att allt ska hålla sig till "paketpriset".

Vad jag tycker är mest anmärkningsvärt är att om man vill ha två bilder och får alla dessa ytterligare 100 bilder som man dessutom ska skicka tillbaka ÄR ETT JÄVLA SLÖSERI med resurser. Både att framkalla, de ska fraktas, pakiteras, och fraktas tillbaka. Hur miljövänligt är det i denna globala miljöförstöringen?

Det känns sjukt att ställa upp på detta när man vet att man bara ska ha en kartalog eller två bilder el dyl.

Företaget uppmanar också att man kan gå in och göra sin beställning på nätet. Lätt och smidigt ska det vara. Jag känner mig idiotförklarad att jag inte får göra min beställning när jag väl loggat in - hur svårt kan det vara? Nej, Elevbild i Hörby, ni är och förblir ett utsugarföretag som rider på barnfamiljes stressiga vardag till hutlösa priser om man skulle missa att betala inom 10 dagar så är priset det fyrdubbla - skäms!

Jag hoppas konsumentverket tittar på deras konsumentavtal och det har i alla tider varit missvisande för kunden.

4 kommentarer:

Göran Forsberg sa...

En annan anmärkningsvärd sak när det gäller bilder är att en del snor andras bilder och lägger upp dem på sin webbsajt. Lagboken har stränga ord att säga i saken. Bilden på en blomkål är tagen av mig och jag har inte tillfrågats om publicering - vilket vore självklart - och skulle inte medgivit den. Den ska omedelbart avlägsnas från sajten.

Anonym sa...

Hej Göran! Naturligtvis tar jag bort bilden då kanske du ska märka dina bilder så att man hittar referens.

Naturligtvis tar jag bort bilden men den ligger som gratisbild på nätet.

MVH Soppmor

Woman soup sa...

....glömde Göran, bra bild!!!

hondjuret sa...

Och om man är en stressad förälder som dessutom glömmer hämta bilderna direkt när de kommer, så att tiden man har på sig att betala blir två ynka dagar, då är man ä n n u mera tvingad att köpa hela paketet, typ den där meningslösa almanacksbilden som ingen vill ha...
Åh -vad jag håller med dig!