måndag 7 september 2009

Efter en vecka...

...med ändrad kost enligt LCHF och med måttband i högsta hugg idag på morgonen för att se om det hänt något. Det blev verkligen positivt. Mina mått hade minskat drastiskt på en del ställe medan andra var samma och det bara på en vecka. Inte mycket motion blev det heller då jag pluggar ganska mycket just nu. =))

Jag har ätit och absolut aldrig varit hungrig på hela veckan. Lite sötsug där någon dag, men då gjorde jag egen glass. Men jag fick vänta till dagen efter och den blev inte god så den fick jag slänga. På en vecka har jag märkt förändringar. Magen är lugn, inte gas har lämnat min kropp vad jag märkt. Magen är OK. Förra gången jag provade rann det ur mig. Jag känner energi.

Vad rotat det är det där med att man inte ska äta fett. Jag skäms när jag lägger upp varorna i affären och där är creme fresch, grädde, backon, majonäs, smör, feta ostar och andra varor och grönsaker. Ägg är väldigt centralt.

Att hitta alternativ till potatis, ris, pasta och andra rotgrönsaker gick väldigt lätt. Min favorit denna veckan var nog smörstekt färsk blomkål med flingsalt och i slutet får det puttra med lite grädde - supergott. Jag tog strimlad vitkål och smörstekte och sedan fick det koka i lite vatten med curry, salt, peppar och så hade jag det istället för bandspagetti - supergott till köttfärssåsen. Basen som man kan ha till allt och som man gör en stor bunke av är coleslow. Väldigt lätt att göra och det blir mycket som man kan ha stående i kylen och ha det till alla måltider eller mellanmål och som jag gör enkelt i matberedaren. Vitkål, morötter, lök, purjo, äpple och så blandar man det i creme fresch, turkisk yoghurt, majonäs, peppar, salt.

Till fikan har jag gjort ostrullar med skinka/ost. Det sitter som berg det där med att man inte ska äta fett. Min mamma sa alltid att man inte skulle sitta och "sovla" alltså bara äta pålägg utan bröd =) Nu rullar jag ostskivor och skinka och inte en brödskiva/kex så långt ögat når.

Dålig smak i munnen har jag dock fått, men det läste jag någonstans att man kunde få de första veckorna. Man får borsta tänderna några gånger extra varje dag så är det löst. Hallon är väldigt lite kolhydrater i så ibland går jag och suttar på ett fryst hallon - det känns som godis och få den smaken i munnen. Även den fetaste filen kan kännas som uppfriskande med surheten.

Hepp - en jädrigt bra första vecka och jag tror faktiskt det fungerar för mig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ibland önskar jag att jag bodde själv... det är fan så svårt med det där när det finns en familj har jag märkt. Idag åt vi ris, vegeschnitlar, sås, sallad, klockan sex, nu är klockan tio, jag är vrålhungrig.
Tror jag tar ett par ostrullar ist för en macka..

Anonym sa...

Anonym - för att man bor flera så behöver man väl inte äta samma mat eller?

Det gäller ju att inte äta kolhydrater då, om man nu ska gå och småäta ostar ;)

Jag har inte varit hungrig på en vecka MEN sugen är jag allt...