söndag 7 december 2008

Lång söndag

Söndag och visst fick jag sovmorgon. Ingen klocka ringde och jag vaknade vid halv 10-tiden. Själv, utvilad och med huvudet lite fullt av funderingar. Konstaterade att telefonen varit tyst hela natten och så är det ju bara...

Minsta dottern kom hem och vi fixade med alla julsaker. Vi sorterade och packade ner många saker som gjorts av dem under åren som inte känns så viktigt att ha framme längre när de blivit stora. Vi hittade granarna med 24 luckor som jag alltid gjorde små överaskningar i och hon frågade om jag inte tänkte göra det i år också? Men nu är ni ju så stora *ler* Ska se i morgon om jag kan fixa lite och stoppa ner i den så hon kan få återstående datum fram till jul, det är nog lite mysigt trots att hon är 14 år.

Sedan kom stora dottern hem från pappan. Ja, hon bor ju där nu sedan några veckor tillbaka. Det är mycket lugnare nu och hon och jag tog en runda på stan och köpte lite julklappar. Hon provade och jag höll på att få spunk. Vi köpte en del i alla fall så nu har jag köpt mina första klappar och det känns bra. Vi köper inte så mycket men alla ska ju ha något.

Besökte gårdagens pub och den som tagit min jacka igår hade varit och lämnat tillbaka den - tack! Så nu behöver jag inte oja mig över det heller =D

Sedan skulle vi köpa lite för de skulle baka och göra peppakakshus i eftermiddag. Ett tu tre och så var han där och vi sa hej. Det är lustigt, en människa som jag pratat med om mycket och så är man som främlingar när man möts det där blir jag inte klok på. Det som är konstigt är att det får mig agera som en idiot istället för att släppa det. Han berör mig, men tydligen är det över innan det ens varit något. Det är nog så att ibland pratar man för mycket, ibland pratar man nog sönder saker, ibland är det kanske så att det är skönt att ha någon på avstånd - jag vet inte.... jag saknar honom ibland när jag skulle vilja prata i alla fall.

Peppakakshus blev det och jag tog en liten nap medans de fixade huset och köket blev till en mindre katastrof med glasyr och smält socker. Fint blev det i alla fall och de klarade av att göra det ihop utan att bråka för en gång skull. Sedan åt vi kvällsmat och jag hade kokt risgrynsgröt och det blev en jätterolig stund före den stora åkte hem till pappa igen.

Nu ska jag läsa lite och göra lite uppgifter så jag kan göra annat i morgon. Ska nog ta en långpromenad för att rensa lite och göra en liten nystart på veckan. Mitt bredband har de fortfarande inte satt på så nu börjar det hetta till ordentligt om jag inte får ordning på det. Det känns ju lite dumt att tjuva på andra....

Ska nog ha ett litet party nu när man ändå känner sig på G och det vore roligt också att samla lite olika människor... Måste även fixa julpyssel för syskonbarnen de frågade efter vad vi skulle göra i år så det är väl bara att ta fram lite fantasi och infria förväntningarna. Men jag gillar ju att pyssla så jag får väl ut och fixa lite saker som vi kan göra julkort eller något annat.

En annan trevlig sak men som egentligen inte är trevlig men som jag under många år saknat är att även jag har blivit bjuden på julbord i år av min arbetsgivare. När jag körde eget så var det ju alltid jag som fixade åt kunder osv....men i år kan jag bara flyta med och det känns bra. Men jag gillar ju inte att äta julbord ute med tanke på vad som kan hända.... Det ska bli trevligt.

Inga kommentarer: