måndag 15 december 2008

Din sista dag

Hörde på radion igår någon som pratade kring "om det här var din sista dag - Vad skulle du göra?"

Det var kul att höra på vad olika vi människor är. Någon skulle inbjuda till gruppsex, andra skulle fika med föräldrar, någon skulle samla familjen, någon skulle göra något äventyr som de inte vågat... Ja, det var många olika vinklar från olika människor vad de tycker är viktigt.

Det som slog mig var att jag lovat mig själv "att leva i nuet" och då kan man ju tänka sig att det inte finns någon morgondag. Att det är så man får ut det bästa med livet och att man gör det som är viktigt - att se och njuta av de små sakerna. Men varför är det så svårt att just hålla sig på "spåret"?

I mycket lever jag för dagen, men uppenbart så gör jag inte det vad det gäller andra saker som kommer upp. Att våga ta chansen, inte tänka så mycket runt omkring. Nu ska jag ta mig sjutton ändra på det och jag ska t o m ta chansen till den där fantasin som jag fick tillfälle till för lite sedan - jag ska våga, vad hindrar mig?.

Ingen idé att ångra och jag ska heller absolut inte ångra det jag inte gjort - här ska göras *s*

Energin är tillbaka och jag fick MVG på inlämnade uppgifter och snart är jag färdig med de första kurserna med väldigt liten insats, måste jag tillägga. Livet är inte svårare än vad man förväntar sig.

Idag hoppas jag att jag får låna pengar för kylskåpet är tomt och jag behöver köpa julklappar och det är mycket som ska fixas före jul och för att inte tala om att jag ska ha fest på lördag...Ghaaa....listan är lång och tvättkorgen svämmar över som vanligt.

I går var jag på vinden och målade några möbler som jag sedan bar ner. Det är så kul att måla med lackfärg för det bli så fint resultat och det täcker med en målning. Nu är möblerna fixade till den storas rum så om jag får pengar idag ska jag bara köpa lite textil och någon lampa så är rummet färdigt och eftersom hon inte har varit här så blir det en överraskning till henne.

Om hon inte ångrar sig och flyttar hem över julen så tänker jag ta rummet till mig och det kan ju faktiskt behövas nu när jag ska ändra mina vanor *s*

En måndag som börjat bra!

2 kommentarer:

Anonym sa...

En mycket intressant fråga som jag faktiskt tror mig börja finna svaret på eftersom jag grubblat på den under ett tag.

Jag skulle nog bara försöka vara nöjd med vad livet hittills varit. Att hoppa på gruppsex och fika med föräldrarna är lite väl sent påkommet om det är min sista dag i livet. Då är det nog viktigare att försöka vara tillfreds med det lilla man trots allt hann med att göra tidigare och gå i döden med tillfredställelse istället för prestationsångest.

Woman soup sa...

Mr Harold får börja med att säga att man blir nästan chockad och naturligtvis glad när man får en kommentar *s* Soppläsarna har nog tröttnat...

Gå i döden, det känns långt borta men ändå nära. Kanske är det det man inte förstår att man just ska dö och det är just NU man måste leva, annars kan man nog inte känna tillfredställelse när det väl är dags.

Jag har ju jobbat så nära döden ett tag nu och det ger en ny dimension att se de som verkligen levt ett helt liv och bara vill att det ska ta slut vissa dagar och många är nöjda med sitt liv.