fredag 18 juli 2008

Kan någon förklara?





Många saker passera utan att jag bryr mig men detta som jag nu tar upp igen irriterar mig varje gång jag ser det. Inte bara för att jag undrar utan för att jag skulle vilja ha en saklig förklaring.


Vad är det nu då. Jo, varje j..la födelsedag vår kronprinssessa har sitter hon där i folkdräkt + hennes mor. MEN varför bär inte vår kung och hennes broder samma dräkt? Jag bara undrar VARFÖR?


Har bloggat tidigare om detta men har inte fått svar. Om de nu ska vara högtidsklädda så borde väl hela familjen sitta där med knätoffsar och utstyrsel? Varför har inte kungen dräkten? Nu vill jag veta varför? Snälla soppläsare kan du berätta för mig?


Någon som kan etikettregler har nog svar - hit med dem! *s*




3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jag kan inte förklara, men bara hålla med, det är för sorgligt, och förresten, hur är det med Madde? Bangar hon oxå folkdräkten??? Jag ÄLSKAR fokdräkt, speciellt mansdräkterna från Malung med skinnförkläder och stövlar!

Anonym sa...

Jag har en liten teori.
Det är få människor som bryr sig om vad kungen egentligen har på sig så länge han håller sig till någon form av traditionell klädsel.
Han skulle, liksom många andra män, kunna gå i en likadan kostym år efter år utan att särskilt många skulle reagera.

Det är en annan sak med kungahusets kvinnor.
Deras klädsel varierar mycket mer, och väldigt många människor bryr sig.
Ta en titt i skvallerpressen, där märks det tydligt.
Drottningen och prinsessan har utan tvekan gigantiska garderober, men vad ska de ta på sig?
Folkdräkterna är en ypperlig lösning.
Hon slipper höra att hon är felklädd eller har någon ful gammal trasa på sig - folkdräkten står över den typen av klagomål.

Varför har då inte kungen också folkdräkt?
Dels kan det ju vara så att han helt enkelt inte vill, men det är också så att han faktiskt oftast har en typ av modern manlig folkdräkt - kostymen.
Tråkigt?
Det är möjligt...

Det är mycket lättare att klä sig om man är man...

Woman soup sa...

JenJen - jag har inget emot folkdärkter men det måste ju finnas regler för användandet av en kungafamilj. Jag vet inte vad Madde hade på sig...

Lokesson Hmm "inte vill" det var det som ante mig, och det är nog det som irriterar också.

Kostym och jaktkläder - tråkigt var väl ordet!