fredag 25 juli 2008

"Ditt lata helvete"

Nu är jag upprörd till max. Det maler och maler i huvudet, vad jag hade kunnat sagt eller gjort. Men jag kommer inte fram till vad jag skulle sagt eller hur man ska agera ELLER om man ska agera? Därför skriver jag det här så kanske du Soppläsare kan berätta vad du skulle gjort?

Följande inträffade idag när jag var på Rusta. Jag stod utanför kassorna och väntade på en personal som skulle hjälpa mig med en kartong. Jag stod och tittade på en så vacker tjej som var gravid. Hon hade lockigt hår och var kanske i 25-årsåldern. Hon hade en solklänning som satt åtstramad så man såg hennes jättefina gravida mage. Det är bland det finaste jag vet så blicken fastnade på henne där hon satte sig på den lilla hyllan där man packar varorna i kassan bredvid som inte var öppen.

I den kassan närmast där jag stod och väntade, stod killen och pappan till det kommande barnet. En kille som såg ganska bra ut med vita shorts och linne och keps. När han ska ta sina två varor han betalt för så vände han sig till tjejen och utbrister ganska högt och med föraktfull ton: "sitter du där ditt lata helvete"

Min mun förblev öppen. Det susade i huvudet om jag hört fel. Jag tittade på tjejen som utan en min bara följde efter honom, med uppgiven blick och med världens finaste mage. Där var även en äldre dam i sällskapet. Jag kunde ha sagt något, men vad? Kunde jag gjort något? Jag mår skitdåligt av detta nu. Visst vet jag att det förekommer hemskheter och att en del människor får utstå både psykisk och fysisk misshandel men jag blir helt frustrerad över att någon kan säga så helt öppet och till någon som är så fin med bebis i magen. Ska man kunna göra det utan att någon ingriper? Jag vet ta mig tusan inte nu heller vad jag skulle ha sagt?

Stackars tjej och förlåt att jag bara stod passiv och inte ens gav honom en pungspark!

Kan du soppläsare berätta hur du hade agerat?

3 kommentarer:

hondjuret sa...

Jag hade antagligen stått som ett fån och bara glott, och hoppats h o p p a t s att det var någon slags "internt skämt"
Efteråt. Lagom när de var utom hörhåll. DÅ hade jag kommit på en massa saker som jag borde ha sagt eller gjort, fast försent =(
Hondjuret=mes

Anonym sa...

Ja du Hondjur, jag är väl en stor mes själv för jag bar stod där... Men när jag såg hennes uppgivna, tomma blick och att hon följde efter honom förstod jag att det var sant

Han kommer få sitt straff, men det är synd om tjejen som få stå ut med honom tills någon hjälper henne eller att hon själv vågar stå på sig.

Hoppas allt är bra med dig och ditt nya liv - gift och allt =D

Snigelposten - vart blev den av?

Soppkram

Anonym sa...

:( usch, ibland säger jag faktisk i från, eller mumlar till den som blivit påhoppad (fegvarianten) men för det mesta pungsparkar jag bra i tystnad, inne, i skallen, som du.