torsdag 11 juni 2009

Ett roligt samtal

Så ringde stora dottern idag. Till saken hör att hon inte riktigt har klippt navelsträngen och hon saknar inte mamma än. Men idag var hon ivrig och hade tydligen glömt attityden hon brukar hålla. "mamma, mamma NU måste du hjälpa mig!!!" Jag frågade vad det var och då kom raddan av ord om hur hon faktiskt hade blivit särbehandlad pga att hon är tjej och det från skolan. Det gällde inte betyg utan något annat. Hon var utom sig över att de ens trode de kunde behandla henne så. Hon var stidsfärdig och mamma du vet ju sådana här saker, så nu vill jag ha hjälp med hur jag ska göra. Visst är det underbart =)) Kan du ringa?

Nej det kan jag inte, men jag kan berätta några argument du kan sakligt framföra och det utan ilska eller typighet. Dottern lyssnade och så kom det "mamma, gud vilken tur att jag har dig!"

Helt plödsligt kändes allt sååå bra. Hon är stark och hon tar inte skit. Hon vet att man kan förändra och nu sitter hon där hemma och har pratat ihop sig så de är fyra stycken som vill stödja henne och som också känner sig särbehandlade. Hejja, hejjja...det ska bli mycket roligt och höra vad rektorn har för kommentar.

Att hon blivit särbehandlad pga att hon är tjej är uppenbart. Nu ska vi se hur det löser sig...jag väntar med spänning och just nu är jag glad över att det hänt för annars hade jag inte suttit här med ett stort leende och njutit av att min dotter står på sig - jag är stolt.

1 kommentar:

hondjuret sa...

Åh! Hoppas, hoppas att jag får den typen av samtal från min dotter när hon blir större.
(Ja, inte att hon blir illa behandlad alltså, men det andra...)
Förstår att du är glad och stolt!